Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 20 maj 2013

Blåbärsgrottor!

Man tager vad man haver.... Testade att baka utan formar i min minimuffinsplåt! Det gick över förväntan, men så har jag en med bra non-stick yta också... Det var lite knapert på syltfronten så jag kokade snabbt ihop lite blåbär från frysen med syltsocker (varför gör man inte det oftare?!) Provsmakade några men frös resten kvickt, till kommande födelsedagskalas! Formen hittar ni HÄR, och receptet är detta:

  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 200 g smör
  • Rör samman alla torra ingredienser med rumsvarmt smör. Låt vila en stund i kylen. Forma små runda bollar av degen och tryck ned i formarna .Fyll hålet med sylt. Grädda i ca 10 min i 200grader.
    Jag lyfte ur de färdiga kakorna med två knivar.


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar