Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 12 april 2014

Hockeytårta




Det är inte ofta som jag har tid och möjlighet att baka på beställning längre men ibland så händer det:) Idag är det hockeytokiga Ville som fyller 3 år. Hans föräldrar hade ganska tydliga önskemål om vad de ville ha och jag hoppas att de blev nöjda. Hockeymålet var en utmaning och efter ett misslyckat första försök blev jag riktigt nöjd. Hockeyspelaren hade jag gärna fått till lite bättre men är ändå nöjd då jag inte modellerar "människor" så ofta. Tårtan är fylld med vaniljkräm och päronmousse med päronbitar. Spacklad med grädde och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda av sugarpaste.

 Päronmousse (räcker till 2 lager) 
1stor burk inlagda päron
2dl gelesocker
4dl grädde

1. Mixa päronen fint.
2. Koka upp päron i en kastrull och tillsätt gelesockret. Låt koka 1 minut.
3. Låt stå kallt i kylskåp några timmar.
4. Vispa grädden och blanda ner päronen.
5. Fyll tårtan.

/Sofia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar